Audit manažérskych predpokladov
Cieľ: identifikovanie a overenie manažérskych a organizačných predpokladov jednotlivca, zistenie, po akú úroveň riadenia postačujú jeho kompetencie.
Identifikovanie základných predpokladov:
1. všeobecné rozumové a osobnostné predpoklady,
2. manažérske predpoklady:
- technické predpoklady - schopnosť procesne myslieť (pochopiť a dodržať proces), orientácia v činnostiach, ktoré vyplývajú z procesov pri práci;
- predpoklady práce s ľuďmi, schopnosť vytvárať skupinové úsilie, využívať tímovú prácu, vytvárať podmienky pre motivovanú prácu, komunikačné schopnosti a zručnosti;
- koncepčné zručnosti – schopnosť vybrať podstatné informácie, analyzovať ich, zoradiť podľa dôležitosti, schopnosť abstrakcie, analytické a syntetické myslenie, kombinačné schopnosti;
- projekčné zručnosti - schopnosť nachádzať praktické riešenia a stanoviť postupnosť krokov s ohľadom na podmienky, ktoré s problémom súvisia.
Realizácia: súčasťou prípravy auditu je 2-3 hod. konzultácia psychológa (tímu psychológov) s vedením firmy. Samotný audit pozostáva z nasledovných krokov:
I. Sebahodnotenie manažéra – vyplnenie dotazníka.
II. Psychologické vyšetrenie manažéra so zameraním na:
- všeobecné rozumové predpoklady, s dôrazom na schopnosť tvorenia úsudku, schopnosť abstrakcie, kombinačnú schopnosť, spôsoby riešenia problémov, schopnosť dodržať kvalitu práce, systematické a systémové, na cieľ orientované myslenie a konanie - analytické myslenie, koncepčné myslenie, kombinačné myslenie, efektívna organizácia práce, schopnosť rozhodovať, schopnosť a ochota preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia a kolektív, schopnosť plánovať a kontrolovať.
- osobnostné predpoklady s dôrazom na sociálne kompetencie: senzibilita, schopnosť kontaktovať sa, schopnosť kooperácie, schopnosť integrovať sa, pripravenosť informácie podávať i prijímať, sebakontrola.
III. Hodnotiace centrum (Assessmentcentrum – ASC):
Ide o nadstavbu psychologického vyšetrenia; predstavuje spôsob overenia osobnostných a výkonnostných predpokladov pre určité pracovné zaradenie formou približujúcej sa realite, cvičeniami individuálnymi i skupinovými, ktoré sú posudzované viacerými pozorovateľmi pri vykonávaní rôznych úloh v rôznych tímoch, čím sa eliminuje možnosť pretvárky a potláčaného správania, popr. negatívne pôsobenie výrazných osobností v rámci skupiny.
Výhody ASC pre organizáciu
1. spoznávanie účastníka za podmienok blízkych realite,
2. objektivizovanie hodnotenia viacerými pozorovateľmi,
3. viac istoty pri personálnom rozhodovaní, minimalizovanie rizika,
4. transparentnosť a akceptovateľnosť rozhodnutí.
Jednotlivé kroky ASC
1. príprava ASC
- stanovenie profilu požiadaviek a zváženie kritérií na účastníkov podľa cieľa ASC
- príprava individuálnych a skupinových cvičení - výber pozorovateľov
2. realizácia ASC
- zadávanie individuálnych aj skupinových úloh jednotlivým účastníkom, resp. skupinám účastníkov,
- pozorovanie správania a činnosti účastníkov hodnotiteľmi pre riešení úloh,
- vyhodnotenie jednotlivých účastníkov jednotlivými hodnotiteľmi, konfrontácia hodnotenia hodnotiteľov u jednotlivých účastníkov, dosiahnutie konsensu v hodnotení,
- stanovenie poradia účastníkov, resp. konštatovanie spĺňania požiadaviek na konkrétne pracovné miesto / pozíciu,
- uzavretie ASC podľa stanoveného cieľa.
Sledujú a hodnotia sa vybrané schopnosti z nasledovného zoznamu:
- autonómia
- schopnosť presadzovať sa
- rozhodovacia schopnosť
- orientácia na konanie
- sebadôvera
- komunikačné a vyjadrovacie schopnosti a zručnosti
- sociálne kompetencie, psychologická citlivosť voči ľuďom
- kooperatívnosť
- iniciatívnosť
- schopnosť riešiť konflikty
- schopnosť presvedčiť druhých / presadiť niečo
- schopnosť a ochota preberať zodpovednosť za svoje rozhodnutia a kolektív
- zaťažiteľnosť – odolnosť voči záťaži a konfliktom
- kreativita, flexibilita, prístup k inováciám
- podnikateľské správanie
- orientácia na výkon
- schopnosť viesť / riadiť druhých
- spôsobilosť pracovať v tíme
- postoj k učeniu
- identifikácia s firmou, jej cieľmi a stratégiou
IV. individuálny pohovor účastníkov so psychológom, na ktorom manažér získa spätnú väzbu o výsledkoch auditu, skonzultuje navrhnuté možnosti, vyjadrí svoj postoj k možnostiam svojho rozvoja a manažérskej kariéry, jeho pracovná motivácia a motivácia k vedeniu a riadeniu.
VÝSTUPY:
Výsledným výstupom je:
- poznanie manažéra, jeho predpokladov pre novú pracovnú pozíciu, nové úlohy... - sebapoznanie manažéra a jeho zaangažovanie do vlastného rozvoja, - identifikovanie a stanovenie cielených vzdelávacích a rozvojových aktivít, šitých na mieru nielen firmy, ale každému manažérovi osobitne.
Forma spracovania výsledkov:
výsledky personálneho i manažérskeho auditu môžeme poskytnúť podľa požiadavky a dohody v 3 podobách:
- grafické spracovanie profilu
- špecifikácie pracovníka na základe analýzy a popisu pracovného miesta,
- pracovníka získaného sebahodnotením,
- pracovníka na základe výsledkov personálneho / manažérskeho auditu,
- porovnanie jednotlivých profilov a zvýraznenie významnejších rozdielov.
- slovné zhodnotenie a porovnanie získaných výsledkov z personálneho / manažérskeho auditu.
- individuálne konzultácie s účastníkmi auditu, oboznámenie s výsledkami, silnými a slabými stránkami, hľadanie spôsobov ďalšieho rozvoja.
Poradenstvo & konzultácie
Kontaktné údaje
JMPROFI, s.r.o.
Mudrochova 3, 831 06 Bratislava III.
Mobil: 0904 858 234
e-mail: Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.